vrijdag 13 januari 2012

Sociale media en oefentherapie 10 wetten


Nieuwe term: Social Oefentherapie

Social Oefentherapie en oefentherapie2.0, nieuwe termen voor de inzet social media binnen oefentherapie. Social media is voor de oefentherapie eigenlijk redelijk nieuw. Het is niets anders dan digitale acquisitie voeren. De uitvoering hiervan is redelijk nieuw, maar hetzelfde als in real-life.
Je kunt als zorgprofessional met deze moderne vorm van acquisitie voeren veel bereiken, maar realiseer je dat er ook forse bedreigingen zijn. Je (goede) naam kan in no time afgebroken worden. Anderen kunnen – zonder dat ze je kennen – zo maar gaan twijfelen aan je kennis en expertise.



Transparantie 2.0 , Oefentherapie 2.0
Digitale acquisitie vieren net iets anders dan real-life. In real-life weet je dat er zowel positief als negatief over jou en de oefentherapie gesproken wordt, maar je kunt het niet echt duiden. Je weet misschien nog wie positief over je spreekt (die zie je terug in de praktijk). Maar er wordt natuurlijk ook negatief over je gesproken. Weet je dat en ken je die achtergrond?

In social media kun je erop rekenen dat negatieve commentaren sneller verteld worden dan de positieve. Vaak ongenuanceerd en soms zelfs onbeschoft. Dat noemen we dan transparantie. Ik vind deze nieuwe vorm van transparantie, laten we zeggen transparantie 2.0, niet de meest elegante vorm, maar wel de nieuwe werkelijkheid. Ga er mee om, werk aan het vinden van juiste reacties en het biedt kansen om te groeien. Schrik er niet van, maar bereid je voor.

Expert
Als je succes wilt krijgen met je oefentherapie praktijk door de inzet van social media zul je op een slimme manier gebruik moeten van de mogelijkheden die deze bieden. 
De centrale boodschap: gebruik het als zorgprofessional nooit als promotie, maar zie het als een speciaal communicatie-instrument om jezelf uitgebreider als expert te positioneren.

Wetten
In dit artikel de 10 wetten van social media marketing in de zorg. Overigens moet je niet denken dat er veel nieuwe wetten zijn. Het gaat erom dat ik even extra inzoom zodat je in een handzaam formaat inziet, hoe te beginnen.

1. NON PROMOTIE
De belangrijkste: het kan niet duidelijk genoeg zijn. Als je al je tijd steekt in het DIRECT promoten van je producten en diensten stop dan direct. Vaak door onvoldoende waardevolle informatie wordt zakelijk een direct aanbieding op Twitter, Facebook en/of Linkedin geplaatst. Doe het niet! Zou jezelf door zo’n bericht je koopgedrag laat beïnvloeden. Sterker nog: het wekt irritatie en je krijgt afhakers. Content is king. Heb je geen content, laat het verzorgen of doe niets met social media.

2. LUISTEREN
Niets nieuws: Leg je oor te luister. Vanuit je marketing bepaal je welk soort patiënten je wilt bedienen. Leer wat jouw patiëntpopulatie aanpreekt, leuk vind. Doe mee met discussies, volg trends en zorg dat je - als expert - een voorsprong in kennis hebt/opbouwt. Creëer dan zelf waardevolle content en discussies.

3. FOCUS
Net als je vak: doe niet alles. Je zult meer vruchten plukken van een hoogwaardige en gefocuste social media strategie die als doel heeft jouw praktijk (in marketingtermen jouw merk) op te bouwen. Je hebt meer kans op succes dan een brede strategie waarmee je meerdere dingen wilt aanbieden.

4. KWALITEIT
Net als alle media: Kwaliteit wint het ALTIJD van kwantiteit. Het is beter dat je 1000 actieve connecties hebt die lezen, delen en praten over jou en jouw content dan 10.000 die vrij snel verdwenen zijn na de eerste connectie.

5. GEDULD
Je huidige praktijk heb je waarschijnlijk moeten opbouwen. Net als je praktijk is ook social media niet al la minute succesvol. Ga uit van een lange adem en hard werken alvorens succes te krijgen.

6. DELEN
Dit is echt een grote winst van social media. De olievlekstrategie: Als je goede of leuke content deelt met je connecties en je online publiek zullen ze het ook weer met hun connecties delen via Twitter, Facebook, Linkedin en op hun eigen blogs. Zo bereik je connecties van connecties. Allemaal mensen die jou en jouw praktijk nu nog niet kennen. Een enorme toename van je bereik. Een ander voordeel: Deze nieuwe manier van het delen van content en discussies zorgt voor een nieuwe manier om hoger in de rankings van zoekmachines zoals Google te komen. Het zorgt voor wel honderden, of misschien wel voor duizenden nieuwe manieren om online gevonden te worden.

7. INVLOED
Je moet ervoor zorgen dat je belangrijke personen binnen jouw markt als publiek krijgt. Deze mensen of bedrijven hebben misschien net even meer invloed op hun volgers of connecties. Vaak is het zo dat het net even iets meer zegt als jij begint op te vallen voor deze mensen en zij jouw berichten gaan doorsturen. Ook geen nieuws onder de zon. Als de lokale wethouder of de sportheld je praktijk opent, krijg je ook meer mensen op bezoek.

8. BEVESTIGING
Nog een open deur: Zorg dat je mensen te woord staat als ze vragen hebben of je benaderen. Als iemand de moeite neemt om jou online te benaderen (op een persoonlijke manier), dan is het verstandig om te bevestigen dat je het berichtje hebt gelezen en er een antwoord op geeft. Social media gaat in 1e instantie om het creëren en onderhouden van relaties. Het verschil: men verwacht snel een reactie. Dat hoeft niet direct inhoudelijk te zijn, maar een ontvangstbericht moet snel. Hoe sneller: hoe hoger men de service ervaart.

9. TOEGANKELIJKHEID
Als je content deelt of aan discussies mee doet, zorg dan ook dat je er daarna ook nog bent om terug te reageren. Zorg dat je beschikbaar bent voor je online publiek en doe mee aan de conversaties die naar aanleiding van jouw berichten ontstaan.

10. BEDANKEN
De laatste, maar zeker niet de onbelangrijkste is de wet van het bedanken. Als mensen jouw content delen via een social media platform is het belangrijk om ze vroeg of laat ook een keer iets terug te geven. Een beloning is belangrijk. In een ander artikel zullen we hier later op terugkomen.


Meer weten
Wil je weten wat je in de oefentherapie/fysiotherapie nu wel of niet moet doen op het gebeid van communicatie en marketing laat je dan vrijblijvend informeren tijdens onze themadag: Essentiële Marketing & Communicatie in de fysiotherapie. Meer informatie via info@infysio.nl

 Bron Infysio

lees ook : 

HOE HEURT HET EIGENLIJK OP LINKEDIN?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten