donderdag 30 oktober 2014

De winter komt eraan!

De winter komt eraan!

26-10-2014 - Ingmar Rietdijk

Tijd om ons voor te bereiden op het koude weer.
 

De R is in de maand en de nazomer is voorbij. De bomen zijn kaal, de eerste storm hebben we achter de rug, de fiets laten we in de schuur, de koeien staan weer op stal en de auto komt juist VAN stal.

Kortom, er wordt minder aan de conditie gewerkt. Dit in combinatie met het koudere weer zorgt voor minder weerstand, met als gevolg meer kans op ziekten, maar ook op fysieke klachten!
Vooral mensen met artrose of reuma kijken niet bepaald uit naar de koudere maanden. Door de kou verminderd de doorbloeding in spieren, pezen en gewrichten, waardoor de pijn over het algemeen alleen maar toeneemt.

Reden te meer om dit blog te wijden aan hoe je kunt zorgen dat je voorkomt dat de wintermaanden vat krijgen op je fysieke gesteldheid.
  • Pak je sport weer eens op: De meeste mensen stoppen met sporten zodra de zomer eraan komt. Dit heeft verschillende redenen, bijvoorbeeld omdat het te warm wordt in de sportschool of doordat de kinderen vakantie hebben. Vervolgens hebben we moeite om de goede gewoontes weer op te pakken.
  • Maak gebruik van je pauzes: Trek in de pauze een warme jas aan, en ga even stevig wandelen. Je zult merken dat het heerlijk kan zijn om een frisse neus te halen als onderbreking in de dag. Als je hard doorwandeld blijf je warm, en ben je goed bezig met je algehele fitheid. Overigens blijkt uit studies dat regelmatig matig intensief bewegen(dus snel doorwandelen), depressie aanzienlijk kan verminderen.
  • Zoek de zon op: Boek juist in de wintermaanden een zonvakantie. Het gebrek aan zonlicht maakt ons namelijk ook kwetsbaarder voor depressies en fysieke klachten. Zit een vakantie er niet in? Zoek dan af en toe de zonnebank eens op. Niet te lang natuurlijk, dit is niet goed voor de huid, maar het is wel een ideale manier om in de wintermaanden net een beetje meer energie te krijgen en de spieren even goed warm te krijgen.
  • Verwarmd zwembad en/of sauna: Ook een ideale manier om de spieren lekker warm en soepel te krijgen is door in verwarmd water te zwemmen en eventueel een sauna te nemen. Ook bij saunagebruik is het advies dit niet te lang te doen, zeker als je hier normaal gesproken geen gebruik van maakt.
  • Doe oefeningen: Uiteraard is het goed om bij stijve spieren vooral in de ochtend wat oefeningen te doen, zoals beschreven in de oefeningen die je kunt downloaden op de site van de praktijk.
  • Let op je kleding: Zorg dat je zoveel mogelijk laagjes kleren aantrekt. Hierbij kun je beginnen met ‘thermo-ondergoed’ inclusief lange thermo-onderbroek. Daarna kun je nog een gewoon shirt en vervolgens eventueel een dunne trui en tot slot een dikke trui aantrekken, afhankelijk van je behoefte.
  • Goede voeding: Zorg voor voldoende vitamine B, C en D door voldoende groente en fruit te eten. Dit verhoogd eveneens je weerstand. Als je moeite hebt om voldoende uit je groente en fruit te halen, zorg dan dat je supplementen als aanvulling gebruikt. Daarnaast helpt extra magnesium tegen stijve spieren.
  • En tot slot: Probeer de auto toch zo veel mogelijk te laten staan!

Veel succes!

Ken je misschien iemand met fysieke klachten die wij van dienst kunnen zijn? Vertel ze dan over ons.

Wij helpen je graag!



Voel, Doe, Leer en beweeg wijzer!


Ingmar Rietdijk en Trea Hillebrink 

woensdag 8 oktober 2014

Wil jij ons helpen?

Wil jij ons helpen?

We hebben je hulp nodig…
Al 75 jaar is oefentherapie een van de belangrijke therapie├źn voor het voorkomen en genezen van lichamelijke klachten. De oprichtster Marie Cesar heeft eerst de opleiding Mensendieck gevolgd maar omdat ze over bepaalde onderdelen een andere visie had is ze haar eigen opleiding gestart.
 
Het verschil tussen Oefentherapie Cesar en Oefentherapie Mensendieck is door de ontwikkelingen binnen het vak verdwenen. Om die reden noemen wij ons liever oefentherapeuten. Dit is onder andere ook de reden waarom wij onze praktijknaam hebben veranderd van “Cesartherapie Zaanstad” naar “Oefentherapie-Zaanstad”.
 
Het vak oefentherapie bestaat dus al bijna een eeuw.
De heilgymnast/masseur, zoals de fysiotherapeut vroeger werd genoemd, bestaat weliswaar iets langer, maar is een wezenlijk ander beroep dan de oefentherapeut. We worden wel eens gekscherend "broertjes" genoemd. Hoe leuk zou het zijn als we in plaats van het "kleine" broertje, de "grote" broer worden!
 
En daar vragen we jouw hulp bij. 
Om de oefentherapie en onze praktijk meer bekendheid te geven willen we je vragen om ons als "Oefentherapeut" naar buiten te brengen in plaats van "de Fysio". Veel mensen kennen ons al en hebben met veel succes behandelingen gekregen van een oefentherapeut en weten dus direct waar je het over hebt! 
 
Als je de volgende keer een afspraak bij ons maakt, schrijf dan in je agenda “Oefentherapie” en als iemand je vraagt waar je bent of heen moet, dan zeg je “naar de Oefentherapeut”. Leg het des gewenst ook uit , wat ga je bij ons doen en wat leer je bij ons. Zo kun jij ons helpen meer naamsbekendheid te krijgen.
Simpel toch?! En je helpt ons er enorm mee!

Hoe meer mensen ons kennen hoe meer mensen we kunnen helpen met ons prachtige vak: Oefentherapie!

Ken je misschien iemand met fysieke klachten die wij van dienst kunnen zijn?
Vertel dan over ons.

Graag willen wij weten hoe jij een ander uitlegt wat je bij de "oefentherapeut" doet? Wat betekent de oefentherapie voor jou?
laat ons dat weten in de reactie die je onder aan dit Blog kan geven?

Wij willen jullie allen hartelijk danken voor de inzet.

Trea Hillebrink en Ingmar Rietdijk